Vi har gleden av å presentere en norskspråklig utgave av Interaction of Color. Revised and expanded edition, oversatt av Rustan Andersson, og med forord av oversetteren og Irma Salo Jæger.
”Synssansen oppfatter nesten aldri fargen som den egentlig er – som den er fysisk. Dette faktum gjør fargen til det mest relative uttrykksmiddel i kunsten.”
Dette skriver Josef Albers i verket som han og Yale University Press gav ut i 1963. Boken omhandler farge slik den oppfattes av vårt øye, - sees og fornemmes og den plasseres derfor ofte sammen med to andre klassikere i farge litteraturen, Loven om simultankontrast i farge av M.E. Chevreul og Goethes fargelære.
Fargene påvirker hverandre i alle kombinasjoner i mer eller mindre grad og dette skjer ofte uten at det oppdages, selv av det trente øyet. Fargenes samspill er et redskap for å trene øyet til å se selv små, men helt avgjørende forskjeller, og en oppfordring til et praktisk studium. Dette er en bok ikke til å lese, men å ”gjøre”. Praktiske øvelser viser gjennom synsbedrag (illusjon) fargens relativitet og ustabilitet. Erfaringen lærer oss at det er forskjell mellom fysisk realitet og hva vi oppfatter.
Fargenes samspill omhandler farge slik den oppfattes av vårt øye. Dette er klassiker for kunstnere, arkitekter og andre farge-, persepsjons- og kunstinteresserte og kunststudenter på alle nivåer
Om forfatteren
Josef Albers begynte å undervise og undersøke fargen systematisk først da han kom til USA. Selv om bakgrunnen til Josef Albers’ eksepsjonelle innsikt er tiden på Bauhaus, er det studentene han retter sin takk til med dedikasjonen i Fargenes samspill Fargekursene på Black Mountain College og Yale er blitt legendariske, og har gitt Josef Albers et omdømme som en av kunsthistoriens mest innflytelsesrike kunstlærere.
For mer informasjon om Albers liv og kunst, se http://www.albersfoundation.org